Cât încă suntem în luna august, păcat ar fi să nu ne aducem aminte de un eveniment important care s-a întâmplat acum 135 de ani în urmă. În îndepărtatul august 1886 Gottlieb Daimler și Wilhelm Maybach au decis să-şi testeze motorul cu combustie internă la care lucrau pe nişte bărci!
Chiar înainte de prima conducere a primei mașini Daimler, trăsura motorizată, el a lansat acest sistem inovator de propulsie pe apă acum 135 de ani. Astfel spus, ceea ce s-a întâmplat a corespuns cu viziunea pionierilor mobilității despre motorizare – “pe apă, pe uscat și în aer”.
În vara anului 1886, Daimler a echipat trei bărci de dimensiuni diferite cu motorul mic și puternic, cu un singur cilindru, care, datorită formei sale distinctive, era cunoscut și sub numele de “ceas de bunic”. Acestea au oferit suficient spațiu pentru 2-10 pasageri. “Neckar” a fost cel mai mare dintre cele trei, “Rems” cea mijlocie, iar cea mai mică a fost botezată “Schwaben”. Motorul, la care Daimler și Maybach lucrau din 1882 în Cannstatt și care a debutat pe Reitwagen în 1885, s-a dovedit a avea un mare succes când a fost pus şi pe o barcă.
Cu toate acestea, au existat încă rezerve din partea publicului cu privire la utilizarea noului motor în vehicule. Prin urmare, Daimler a dorit să dea impresia că foloseşte un sistem de propulsie electric.
Fiul său, Paul Daimler, a scris cu această ocazie: “În această [primă] barcă, care a fost chiar echipată cu izolatoare electrice și fire în timpul zilei pentru a păstra secretul faptului că a fost alimentată cu benzină, motorul putea fi îndepărtat şi folosit în alte scopuri. Explicația tatălui meu pentru acest lucru: “Funcționează pe petrolectricitate””.
Acest lucru a însemnat că barca din vara anului 1886 a fost un precursor al prototipurilor ulterioare în dezvoltarea automobilelor. La urma urmei, designul și tehnologia lor au fost, de asemenea, camuflate în timpul testării.
La 9 octombrie 1886, Daimler a înregistrat un brevet pentru “Dispozitiv pentru acționarea arborelui cu elice al unei bărci cu ajutorul unui motor pe gaz sau petrol”. Un DRP 39367 corespunzător a fost emis la 1 iunie 1887.
Lucrurile au progresat puțin mai repede în Statele Unite ale Americii: acolo brevetul nr. 361.931 pentru “Motorul marin cu combustie” a fost emis încă din 26 aprilie 1887.
O altă invenție revoluționară a Daimler era aşa-zisa unitate de marșarier, cea care a făcut posibilă ca bărcile poată fi mişcate cu spatele și astfel să acosteze în siguranță la chei.
După eliberarea brevetului, inventatorii și-au abandonat reticența față de public: o apariție a lui Wilhelm Maybach cu o barcă cu motor Daimler compactă în Frankfurt pe Main în primăvara anului 1887 a fost o adevărată atracție. Acolo “Regele designerilor” a atras atenția la o regată de canotaj cu barca sa. Chiar și poliția a investigat ce făcea acest nou vehicul pe râul Main.
La 13 octombrie 1887, “Rems” a fost apoi prezentat spectatorilor selectați pe lacul Waldsee de lângă Baden-Baden. De asemenea, Daimler și-a prezentat imediat mașina manuală motorizată, care a fost unul dintre primele vehicule feroviare ce au fost propulsate de motorul său.
Producția în serie de bărci cu motor a început în cele din urmă la Daimler în 1888. Tânăra companie și-a construit chiar propriul șantier naval în Bad Cannstatt (Seilerwasen) în acest scop. Cu toate acestea, corpurile au fost asigurate de constructorii de ambarcațiuni, iar Daimler a montat motoarele și trenul de rulare.
Această producție a fost, de asemenea, responsabilă pentru barca cu motor botezată “Marie”, construită în 1888, aparținând familiei cancelarului german Otto von Bismarck. Corpul bărcii a fost realizat de Anderssen de la Neckarsulm şi era bogat decorat. Turnătoria de minereuri de artă de la Stuttgart, Paul Stotz & Co., a furnizat decorul splendid.
Cu un motor de 1.1 kW (1.5 CP) “Marie” putea atinge o viteză de 11 km/h. Astăzi face parte din expoziția permanentă a Muzeului Mercedes-Benz din sala Legend 1: Pioneers – The Invention of the Automobile. Dimensiunea sa și conceptul de bază al sistemului de propulsie și al cârmei sunt similare cu ale lui “Neckar”.
Bărcile cu motor au devenit rapid un succes în vânzări pentru Daimler. După alte demonstrații la Hamburg, pe Lacul Constanța și în Sicilia, clienții au fost convinși, iar micile bărci cu motoare cu combustie au fost livrate chiar şi Sultanul Marocului. Această ambarcațiune deosebit de magnifică, livrată în 1892, a fost dezasamblată în șase bucăți și transportată pe cămile la acest prim client VIP al Daimler!
Benz & Cie. au produs și motoare pentru bărci. Prima barcă cu motor Benz a putut fi găsită deja pe râul Spree în 1887. După fuziunea Daimler-Motoren-Gesellschaft cu Benz & Cie în 1926, Daimler-Benz AG a furnizat de atunci motoare cu combustie internă pentru bărci în decursul secolului XX. Printre acestea s-au numărat propulsoare diesel performante, dar şi unele speciale pentru bărcile de mare viteză, participante în sporturile cu motor pe apă.
Un punct culminant al experienței în acest domeniu au fost două bărci care au înregistrat recorduri şi care aparțineau primului acționar major al Daimler-Benz – Herbert Quandt: la sfârșitul anilor 1950 au fost echipate cu motorul cu șase cilindri de pe Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198) – o combinație extrem de excepțională!
Și astăzi există legături ale Mercedes-Benz cu vehicule sportive marine. Din 2010, designerii mărcii, împreună cu parteneri selectați, lucrează la proiectarea produselor din domeniile mobilității, stilului de viață și decorului interior sub eticheta Mercedes-Benz Style. Un rezultat este Arrow460–Granturismo din 2016, de la Silver Arrows Marine, care a fost un rezultat impresionant.