De ce în sec. XXI comuna Iserlia este fără transport public

O problemă stridentă cu care se confruntă cei 1200 de locuitori ai comunei Iserlia este lipsa transportului public. Singura legătură cu centru raional Basarabeasca cât și cu alte localități din vecinate este trenul, care circulă doar dimineața. Distanța până la traseul principal este de 7 km, astfel oamenii care nu dispun de transport personal sunt nevoiți să circule cu bicicleta sau  pe jos, indiferent de vârstă.

PARASCOVIA CHIOSEA LOCUITOAREA S. ISERLIA

 

-Dispunem de transport personal și când avem nevoie, mergem spre destinație – Dar ceilalți oameni cu ce circulă până la Basarabeasca ? – Cu trenul, dimineața se pornesc și seara se întorc.

 

 

 

 

VALENTINA TERZI LOCUITOAREA S. ISERLIA

 

– Este bine că avem tren,  dimineața la 6.40 și înapoi la ora 10.00. – Și este sufieciet acest timp să vă rezolvați problemele? – Nu este pentru toți suficient, dacă oamenii merg la medic, mai ales cu copii mici și de exemplu sunt programați la stomatolog sau la neurolor, nu reușești. Pe jos merg greu iar pe bicicletă îmi este mai ușor. – Dar până la raion nu ați mers niciodată cu bicicleta? – Nu, sunt nevoită să merg cu mașina de ocazie. Atunci când nu reușesc, nu merg la medic, pentru a reuși să mă întorc înapoi , mai târziu nu am cu ce să mă întorc acasă.

SEMION LUNGU LOCUITORUL S. IVANOVCA

 

– Până la Iserlia pe jos sau cu căruța. – Dar până la raion cu ce mergeți?-Mergem la Bogdanovca sau la Iseia și luăm trenul -Ați dori ca în sat să fie o rută? – Da, ar fi comod, ne așezăm în microbuz, mergem la Basarabeasca facem cumpărăturile necesare și înapoi la oră stabilită.

 

 

 

EVGHENIA LUȚIC LOCUITOAREA S. BOGDANOVCA

 

 

– Pe jos, cu ce mergem, dar eu nu pot am două discuri de la coloană defecte și eu nu pot să merg pe jos. Eu la biserică nu pot să mă duc. Vai de capul nostru cum ne deplasăm. Iată omul meu  are lucrați treizeci de ani lucrați la calea ferată și zece ani tractorist. El amu nu poate merge cu picioare și îi este greu să treacă comisia. Mergem cu trenul iar înapoi stăm în gară până seara la ora nouă

 

 

Pentru soluționarea acestei probleme la biblioteca din Iserlia a fost organizată o masă rotundă cu tematica – ”Îmbunătățirea accesului la transport public pentru locuitorii comunei Iserliei”. Masa rotundă s-a desfășurat în  cadrul proiectului Integrarea îmbătrânirii active în politicile publice din Republica Moldova HelpAge International și platforma pentru îmbătrânire în parteneriat cu primăria comunei Iserliei și AO Clubul de femei ”Comunitate” din Carabetovca.

DINA CIUBOTARU REPREZENTANTUL HELPAGE INTERNAȚIONAL

-Noi la platforma pentru îmbătrânire încercăm să aflăm care sunt problemele cu care se confruntă persoanele în etate și încercăm să mobilizăm localitatea dar și ONG-urile ca să facă un dialog cu autoritățile locale dar și raionale să soluționeze problema din Iserlia undeeste prioritară de către persoanele în etate  problema transportului public.

Este de menționat că dezbateri cu același scop au fost organizate în luna august al anului curent, însă nu au fost prezenți nici  președintele raionului  și nici operatorii de transport public. Potrivit organizatorilor prezența autorităților raionale la Iserlia este un pas înainte.

CLAUDIA CÂRJĂ PREȘEDINTELE AO CLUBUL DE FEMEI ”COMUNITATE”

-Mă bucur că azi a fost și D-nul președinte a fost și D-nul Mihailov vice-președintele, da vreau să zic că până când nu am bătut la ușă ieri și nu mam asigurat că o să participe la întrunirea de astăzi am fost parcă neliniștită, dar când a văzut că au venit m-am gândit că tăcerea nu este o soluție, dacă bați la ușă  se deschide și se va hotărâ ceea ce dorești. Astăzi nu au fost nici un operator și pe 18 august tot nu au fost, sincer să vă spun eu recunosc iam invitat data trecută dar ieri, alaltăieri, duminică nu mi-au răspuns nici unul la telefonul mobil m-am gândit că sunt deplasați undeva, eu nu pot să învinuiesc oamenii că nu sau întors cu fața la noi.

Primarul comunei Iserlia Ludmila Rotari vede soluționarea problemei respective,   deschidera unei rutei zilnice prin  satele raionului care va face legătura cu centrul raional Basarabeasca.

LIUDMILA ROTARI PRIMAR COMUNA ISERLIA

 

– Eu văd rezolvarea problemei date prin deschiderea unei rute zilnice și stabile care se va porni pe la 7.30 și ar circula prin satele Ivanovca, Iserlia, Sadaclia, Iordanovca, Basarabeasca. Astfel satul ar avea legătură cucentrul raionul și ruta inversă dar să se pornească pe la 15.00 sau 16.00 pentru ca cetățenii noștri ar putea soluționa șirul de probleme personale în centrul raional.

 

 

 

Primarul comunei Iserlia este de părerea că dacă ar fi o rută stabilă din comună spre Basarabeasca, locuitorii satelor din Iserlia și-ar putea planifica timpul și zilnic din sat s-ar putea porni în jur de 10 persoane.

LIUDMILA ROTARI PRIMAR COMUNA ISERLIA

 

 

-La sigur că aici mai este vorba și de prețul real. Dacă ar fi costat călătoria de la 15-20  de lei într-o direcție și tot atât înapoi – ar fi mai ieftin decât să comanzi un taxi sau un automobil.  Este mai bine ca o persoană să circule cu 30, 40 de lei. Dar nu cum noi închiriem automobilul până la Basarabeasca cu 300 de lei.

 

 

La ședință au partcipat membri și voluntari ai organizațiilor nonguvernamentale, reprezentanți ai instituțiilor publice, agenți economici, reprezentanți ai autorităților publice locale, experți în domeniu și nu în ultimul rând locuitorii celor 4 sate ale comunei. Ideea de a deschide o rută nouă a fost susținută de toți sătenii, inclusiv de cei ce dispun de transport personal.

TAMILA LUȚIC LOCUITOAREA S. ISERLIA

 

-Noi  avem nevoie la pediatru care primește la ora 10.00. Eu cu doi copii mici nu am unde să stau aceste două ore, de aceea luăm transport la comandă. Dacă s-ar putea aș dori pentru început, dacă avem posibilitatea să ajungem încolo cu trenul iar înapoi să avem o oră mai stabilă. Sunt rute care din Basarabeasca merg la Chișinău goale. Ele ar putea să treacă și pe aici. Da, eu înțeleg că este departe, poate nu este comod, dar oricum aici sunt traseuri intermediare traseul: spre Cimișlia, spre Sadaclia este o porțiune mică și nouă ne-ar fi mai comod.

NICOLAI DULGHER LOCUITOR S. ISERLIA

 

-Imaginațivă că mâine poimâne se defectează automobilul și am de urgență să merg undeva dar va fi rută voi putea să merg cu microbusul și pentru tot satul este comod un plus mare. Locuitorii îmbătrânesc majoritatea tineretului pleacă, iar pensionarilor le vine greu. 10 km pînă la satul vecin de unde poți lua un trasport la așa o vîrstă ese greu.

 

 

 

Organizatorii ședinței consideră că este un progres pentru această localitate, fiind deja  identificate posibile soluții, iar autoritățile raionale s-au angajat să se întâlnească cu  prestatorii de servicii din raion.  Fapt împlinit peste câteva zile. Autoritățile raionale au invitat la Consiliul raional Basarabeasca directorul SUD trans pentru a identifica condițiile și posibilitatea de a deschide o nouă rută.

VASILE PÂNZARI DIRECTORUL SUD-TRANS

 

– Este clar că dacă drumul este deteriorat automobilul se uzează și des se strică, vor fi mari cheltuieli pentru reparația și întreținerea automobilului și în consecință nu este rentabil. În timpul apropiat vom studia posibilitățile și ne vom strădui să ajutăm acești oameni. Dar în ce condiții, cât va costa tichetul, vom studia posibilitatea compensării împreună cu primarul  și cu consiliul raional.

 

 

Președintele raionului a mai promis să ofere subsidii sau compensații prestatorilor de servicii a trnsportului public, deoarece ruta respectivă nu ar fi rentabilă.

 PIOTR PUȘCARI PREȘEDINTELE RAIONULUI BASARABEASCA

 

-Noi suntem gata să mergem în întâmpinare, chiar suntem gata să oferim în comun cu primăria Iserlia anuinte subsidii. Astăzi ne-am întâlnit pentru ca ei să calculeze ce cheltuieli vor avea iar noi să aflăm câți bani sunt necesari. Săptămâna viitoare, vineri ne vom întâlni și Sud-trans ne va spune concret ce pot face ei și ce cheltuieli vom avea pentru această rută.

 

 

Astfel de proiecte se mai desfășoară în 3 localități din țară.. Iar problemele cu care se confruntă persoanele în etate rămân a fi veniturile mici, servicii sociale și de sănătate limitate, lipsa transportului public, lipsa accesului la apă potabilă și canalizare.

 

 

 

Comentarii
Loading...