Învățăm păstrând dreptul la sănătate sau dreptul la educație?

Ocrotirea dreptului la viaţă îşi găseşte consacrarea prin normele internaţionale şi interne ale dreptului, având în vedere importanţa pe care viaţa unei persoane o prezintă nu numai pentru ea, dar şi pentru întreaga societate. În contextul evoluției pandemice Covid 19 atât acest drept cât și dreptul copilului la sănătate și la educație este în pericol.

Cu toții știm că dreptul la sănătate reprezintă dreptul copilului de a se bucura de cea mai bună stare de sănătate posibilă și de a beneficia de servicii medicale, tratament și recuperare. Iar dreptul la educație presupune obligația pozitivă a statului de a asigura gratuitatea și obligativitatea a învățământului. În condițiile create de pandemia Covid 19 aceste drepturi se bat cap în cap. Până la 1 septembrie a rămas mai puțin de o lună și toată lumea de la mic la mare se întreabă,  cum vor învăța elevii, la distanță sau totuși vor putea reveni în sălile de clasă?

Potrivit Ecaterinei Pascal șeful Direcția de Învățământ Basarabeasca, deciziile despre modalitatea de redeschiderea instituțiilor pentru anul de studii 2020-2021 din raionul Basarabeasca vor fi luate individual de fiecare școală.

În acest context Ministerul Educației, Culturii și Cercetării din Republica Moldova propune 7 scenarii:

  1. Prezența fizică a 100% la școala – Este aplicabil în rândul școlilor care au un număr adecvat de alevi în sălile de clasă. Acest scenariu este aplicabil în 75 % din școlile din Republica Moldova care au până la 300 de copii care își fac studiile în aceste instituții. Vor fi pauze mai mari pentru a se putea aerisi spațiile.
  2. Învățarea în două schimburi – Acest scenariu presupune ca elevii să fie împărțiți în două schimburi, dimineața și după-amiază, iar orele să fie cu o durată de 30 de minute astfel ca elevii din schimbul II să înceapă mai devreme orele.
  3. Învățarea combinată – o zi online și o zi prezență în instituție. Astfel, fizic în instituție se vor afla jumătate din numărul elevilor. În zilele de prezență vor fi abordate subiecte noi, iar în cele online va fi menținută comunicarea. De exemplu, pentru clasele primare, acest scenariu va decurge în felul următor: luni, miercuri și vineri, elevii vor fi prezenți în sălile de clasă, iar marți și joi, aceștia vor fi prezenți online. În cazul claselor gimnazile, luni, miercuri și vineri- comunicarea la distanță, iar marți, joi și sâmbătă- elevii se vor prezenta în sala de clasă.
  4. Învățarea de tip Hibrid – 50% la școală și 50% online. Presupune împărțirea clasei în două grupe, pe rând o zi se vine la școală și o zi se fac lecții online. Acest model este valabil în context pandemic, stare de alertă și de situația cazurilor depistate.
  5. Învățarea alternantă – 50% la școală și 50 % dintre elevi, online. Presupune împărțirea clasei în două schimburi. O săptămână se vine la școlă, o săptămână se fac lecții online
  6. Învățarea la distanță, inclusiv online – se aplică în anumite cazuri de forță majoră locală, în cazul în care se înregistrează virusul Covid-19 la mai mulți elevi dintr-o școală, clasă, localitate, cu respectarea izolării. La anularea situației excepționale se va reveni la unul dintre cele patru scenarii de mai sus
  7. Învățarea mixtă – presupune îmbinarea a două sau a trei din scenariile de mai sus și poate fi preluată de către 162 de instituții din țară care au un contigent între 600-2000 de copii, ceea ce constituie 30% din numărul total de instituții.

Natalia Grîu  secretar de stat Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a menționat faptul că, pentru reluarea activităţilor în unităţile pentru educarea şi instruirea copiilor şi tinerilor în contextul epidemiologic de COVID-19, elevii ar putea participa la ore prin rotație, online a unei părți dintre elevi, ceilalți fiind prezenți fizic la școală.

Natalia Grîu secretar de stat Ministerul Educației, Culturii și Cercetării

„Noi nu putem să decidem că de la 1 septembrie elevii vor fi prezenți fizic la ore. S-ar putea ca să fie anumite decizii ale Comisiei Naționale în Sănătate Publică ce să dea peste cap oricare presupunere pe care noi o avem. Nimic nu e bătut în cuie. Acest document prevede organizarea procesului educațional în diferite contexte. Trebuie să înțelegem că școlile vor adopta diferite forme de organizare, în funcție de capacitatea instituțională, că sunt școli cu puțin spațiu și copii mulți, și invers. Adică va fi o rețetă unică pentru fiecare instituție de învățământ.”

Astfel, începând cu 1 septembrie, elevii vor putea reveni în băncile școlii, respectând măsurile de protecție împotriva noului coronavirus. Luând în considerare situația epidemiologică din țară, instituțiile vor trebui să respecte anumite conditii.

Ecaterina Pascal șeful Direcția de Învățământ Basarabeasca

” Cei care vor opta pentru modelul numărul I care prevede prezența fizică 100% a elevilor în instituție atunci cadrele manageriale vor prevedea acele condiții impuse de Comisia Națională pentru Sănătate Publică, păstrarea distanței fizice, prezența detergenților, dezinfectanți în instituție. În primul rând prioritatr este de a asigura sănătatea atât a elevilor cât și a cadrelor didactice, cât și părinților.”

Instituțiile de Învățământ din raionul Basarabeasca estimativ deja și-au ales modul de învățare, conform punctelor din scenariu propus de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării din Republica Moldova. 7 instituțiile de învățământ din raionul nostru au ales prezența fizică 100% la școala și doar 3 au ales învățarea mixtă.

  1. LT ”Matei Basarab” din or. Basarabeasca cu numărul de 241 de elevi au ales prezența fizică a 100% la școala;
  2. LT ”A. Puskin” din or. Basarabeasca – 288 de elevi au ales învățarea mixtă;
  3. LT ”N. Gogol” din or. Basarabeasca – 260 de elevi au ales învățarea mixtă;
  4. ”Gimnaziul 22” din or. Basarabeasca – 168 de elevi prezența fizică a 100% la școala;
  5. LT ”C. Stere” din s. Abaclia – 415 de elevi au ales învățarea mixtă;
  6. LT ”M. Eminesc” din s. Sadaclia – 345 de elevi prezența fizică a 100% la școala
  7. Gimnaziul din Iordanovca – 42 de elevi, pentru prezența fizică a 100% la școala.
  8. Gimnaziul din Iserlia – 60 de elevi, pentru prezența fizică a 100% la școala.
  9. Gimnaziul ”Marcu Tarlev” din Bașcalia – 148 de elevi, pentru prezența fizică a 100% la școala.
  10. Gimnaziul ”Ștefal cel Mare” din Carabetovca103 de elevi sunt pentru prezența fizică a 100% la școala.

Cadrele didactice vor benefecia de cursuri de formare a competențelor digitale pentru a putea activa în continuare conform noilor cerințe.

Tatiana Scripnic profesor de l. engleză LT ”C. Stere” s. Abaclia

”Secolul XXI este timpul progresului tehnologic. Fiecare dintre noi interacționează zilnic cu diferite gageturi, iar acum a venit timpul pentru utilizarea lor corectă. Astăzi există diferite platforme educaționale, precum Zoom, learningapps, google classroom, edpuzzle. Ele reușesc înlocuirea lecțiilor tradiționale, dar nu ne negăm că predarea online este o provocare atît pentru elevi cît și pentru profesorii de astăzi. Cred că principalul lucru este sănătatea, ea nu ar trebui pusă riscului în nici un caz.”

În ceea ce privește măștile și mănușile, Direcția Învățământ General Basarabeasca optează pentru ca acestea să nu fie obligatorii în timpul orelor. O parte considerabilă a părinților, elevilor și bunicilor susține metoda de studiu de dinainte de pandemie, în regim normal.

Autor: Tatiana Casîm

Comentarii
Loading...